Site Loader

W ostatnim czasie coraz popularniejsze stało się kupowanie, jak i samodzielne produkowanie zdrowych słodyczy. Być może jest to spowodowane wzrostem świadomości na temat szkodliwości cukrów prostych, które są zawarte w większości masowo wytwarzanych łakoci. Zdrowe słodycze są alternatywą dla przepełnionych niezdrowymi składnikami przysmaków.

Zdrowe słodycze – dlaczego warto je jeść?

Zdrowe słodycze warto spożywać przede wszystkim ze względu na cukier  i inne związki zawarte w wielu popularnych cukierkach, batonikach, czy czekoladach są bowiem jednym z głównych powodów otyłości, cukrzycy lub innych chorób układu pokarmowego, a nawet układu krążenia. Zdrowe słodycze są wolne od szkodliwych substancji, a po odpowiednim przygotowaniu mogą nam przynieść same korzyści. Wytworzenie takich słodyczy w warunkach domowych nie jest trudne i nie wymaga używania zbyt dużej ilości składników. Najkorzystniejsze dla naszego zdrowia jest spożywanie słodyczy, które nie zawierają białego cukru oraz charakteryzują się obniżoną zawartością tłuszczu. Zdrowe słodycze warto przygotowywać np. na bazie owoców oraz zbóż, które mogą nam dostarczyć witamin i energii.

Z czego przygotować zdrowe słodycze?

Istnieje wiele pomysłów na to, jak i z czego wykonać domowe, a przy tym zdrowe słodycze. Przed rozpoczęciem przygody z wytwarzaniem zdrowych łakoci dobrze zaopatrzyć swoją kuchnie w różnego rodzaju kasze, gorzką czekoladę oraz bakalie i owoce. Warto również rozważyć przejście z mleka krowiego na mleko roślinne, np. sojowe, które przyda się do przygotowywania wielu zdrowych deserów. Do niektórych przepisów przyda się nam także kakao, a jeśli jesteśmy silnie uzależnieni od smaku białego cukru, to zamiast niego zaopatrzmy się w duży słoik miodu lub chociaż cukier brązowy. Poniżej przedstawiono przykładowe pomysły na zdrowe słodycze, które z łatwością da się przygotować w domu.

  • kulki mocy – to idealna przekąska dla osób, którym brakuje energii. Kulki mocy można przygotować np. na bazie płatków owsianych lub kaszy jaglanej. Można je także wzbogacić bakaliami oraz owocami. Aby stworzyć kulki mocy wystarczy umieścić w blenderze szklankę płatków owsianych ( lub np. szklankę ugotowanej kaszy jaglanej), banana, garść ulubionych bakalii i 2 łyżki miodu. Całość należy zalać mlekiem roślinnym, zaczynając od 1/4 szklanki. Masa powinna być bardzo gęsta i dać się formować w kulki, które następnie należy obtoczyć w dowolnej posypce. Do tego celu świetnie nada się np. gorzkie kakao lub zmielone orzechy. Takie kulki to bardzo zdrowe słodycze, które potrafią na długo zaspokoić głód.
  • ciasteczka zbożowe – to bardzo dobra alternatywa dla zwykłych ciastek. W dodatku można je przygotować w mniej niż 15 minut. Te zdrowe słodycze można przyrządzić np. z domowego musli, które wystarczy wymieszać z odrobiną miodu i jajkiem, a następnie piec w piekarniku, aż ciasteczka będą złociste. Takie słodycze dobrze jest wzbogacić np. suszoną żurawiną. Dobrze smakują także z dodatkiem gorzkiej czekolady. Ciekawostką jest fakt, ze zamiast kurzego jajka można przyrządzić te ciastka z namoczonym siemieniem lnianym, które również jest świetnym spoiwem.

Zdrowe słodycze – jak polubić ich jedzenie?


O tym, że biały cukier zawarty w słodyczach i gazowanych napojach uzależnia, wiadomo nie od dziś. Nie od dziś również wiadomo, że każda zmiana wymaga czasu. Podobnie jest ze zmianą nawyków żywieniowych. Aby więc polubić zdrowe słodycze musimy wprowadzać je do diety stopniowo. Zacznijmy od prostych kroków i postarajmy się ograniczyć słodzenie kawy i herbaty. Będziemy zaskoczeni, gdy okaże się, że gorzkie napoje mogą nas pobudzić bardziej niż te, do których wsypujemy cukier. Jeżeli pieczemy ciasta to zamiast cukrem starajmy się słodzić je miodem. Odkryjmy też prawdziwy smak owoców i nie dosładzajmy koktajli, czy musów. Z czasem zorientujemy się, że cukier nie jest nam już do niczego potrzebny, a zdrowe słodycze staną się naszymi ulubionymi łakociami.

Background obraz autorstwa valeria_aksakova - www.freepik.com

Dominika